Açıklamalı Arabuluculuk Kanunu ve Zorunlu Arabuluculuk

Yazar : Taylan Özgür Kiraz
Basım Tarihi : 2017 Kasım

“Arabuluculuk, Alternatif Uyuşmazlık Çözüm Yöntemi (AlternativeDisputeResolution, ADR)’dir. Arabuluculuk, hızlı, ekonomik ve barışçıl bir çözüm yöntemidir. Tarafların, süreç olumsuz neticelense dahi kayıpları olmamaktadır. Aksine aynı masaya oturma girişiminde bulunan taraflar faaliyet sürecinden sonra dahi problemi çözmeye istekli olmaktadırlar. Arabuluculuk yöntemiyle çözülen uyuşmazlıklar bir gün dahi sürebilmektedir. Zaman sınırlaması yoktur. Arabuluculuk Asgari Ücret tarifesine göre Arabuluculuk ücreti ödenmektedir. Mahkeme masrafı yoktur.

Arabuluculuk, alternatif uyuşmazlık çözüm yolu olması sebebiyle ihtiyarı olması beklenmektedir. Ancak işçi-işveren uyuşmazlıklarının arabuluculuk faaliyetinin uygulanmasından bu yana en çok ve en hızlı çözümlenen uyuşmazlıklar olması ve bu uyuşmazlıkların istatistik olarak diğer uyuşmazlıklardan oldukça fazla olması gözetilerek, uyuşmazlıkların bu yolla çözümünün taraflara yardımı olacağı, mahkemenin iş yükünü azaltacağı da düşünülerek bu uyuşmazlıklar için zorunlu arabuluculuk öngörülmüştür.

7036 sayılı İş Mahkemeleri Kanunu ile, bireysel veya toplu iş sözleşmesine dayanan işçi veya işveren alacağı ve tazminatı ile işe iade talebiyle açılan davalarda, arabulucuya başvurulmuş olması dava şartı olarak düzenlenmiştir. Kanunun ilgili maddeleri 01.01.2018 tarihinde yürürlüğe girecektir.” (Arka Kapak Yazısı)

Gizem Başoğlu, İpek Türkyılmaz Kabaktepe, Taylan Özgür Kiraz

Aristo